Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolens arbejdsgrundlag

Vision

I Team V er det vores vision at tilbyde eleverne udviklingsmuligheder og læring, så de bliver så dygtige, selvstændige og selvhjulpne, som de kan på alle områder. Gennem udviklende, sjove og spændende aktiviteter skaber vi motivation og nysgerrighed hos eleverne.

Visionen omhandler både arbejdet med eleverne her og nu, men også i perspektiv til deres fremtid efter Team V.

 

Mål

Det er vores mål for arbejdet med eleverne at:

  • Kommunikation, sanseintegration samt fag og fagområder i henhold til Folkeskoleloven indgår i elevernes hverdag, i det omfang det er relevant og giver mening for den enkelte elevs udvikling

  • Elevens nærmeste udviklingszone er vores udgangspunkt for læring

  • Eleverne i dagligdagen mødes med konfliktnedtrappende strategier med udgangspunkt i Low Arousal-tankegangen, så eleverne trives og udvikler sig

  • Arbejde ud fra et helhedssyn på eleven, der tilgodeser den enkelte elevs læring bedst muligt

  • Arbejde på at styrke elevens alsidige udvikling både personligt, socialt og fagligt

  • Styrke og udvikle fællesskabet for eleverne i Team V, så eleverne lærer at indgå som ansvarlige og omsorgsfulde mennesker i fællesskabet

  • Motorik og bevægelse altid er i fokus som middel til læring og styrkelse af elevernes fysiske robusthed og velvære

  • Tilbyde dem udviklingsmuligheder, som gør dem så livsduelige og livsglade, de kan blive for at kunne opnå et meningsfyldt og sundt liv

 

Værdisæt

 

Vi tillægger det værdi at møde både elever og forældre med respekt, anerkendelse, ordentlighed og tolerance. 

Dialogen med eleverne og forældrene og gennemsigtigheden i vores samarbejde er med til at sikre, at eleverne trives og udvikler sig bedst muligt.

Yderligere er det en værdi i Team V, at alle medarbejderne holder sig løbende fagligt opdaterede og indgår konstruktivt i samarbejdet omkring eleverne.   

 

 

Pædagogisk grundlag

Vores pædagogiske grundlag bygger på:

  • Den enkelte elevs udvikling, læring og trivsel, hvor tilbuddets samlede aktiviteter skaber værdi for eleven resten af livet 

  • Fællesskabets muligheder for at skabe stærke relationer, læring og livsglæde for eleverne som grobund for meningsfuld samhørighed, respekt og anerkendelse 

Vores pædagogiske udgangspunkt er anerkendelse og respekt for den enkelte elev.

Vi tager afsæt i det, der fungerer for eleven, og arbejder ud fra konfliktnedtrappende strategier med Low Arousal, hvor krav og forventninger hele tiden afstemmes med den enkelte elevs formåen. Det er afgørende for elevernes læringsmuligheder og trivsel. Vi stiller krav og har forventninger i forhold til det eleven kan og involverer den enkelte elev i det, som eleven skal lære. Vi kommunikerer med eleverne og knytter oplevelser til praksisnære aktiviteter, så deres læring bliver aktiv i deres hverdag. Det er medarbejderne ansvar at undersøge, hvad der ligger bag uhensigtsmæssig og problemskabende adfærd og skabe en relationel ramme, hvor eleverne kan lære og udvikle sig.

 

 

Børn gør det rigtige, hvis de kan (Ross Greene)

Mennesker gør det, der giver mest mening i situationen (Bo Hjelskov Elvén) 

Alle gør, hvad de kan for at bevare selvkontrollen (Bo Hjelskov Elvén)

Barnet er ikke problemet – barnet kommunikerer problemet (Jørn Nielsen)

 

 

Vores pædagogiske tilgang betyder, at vi har forholdsvis få konflikter med eleverne. Vi er opmærksomme på, hvordan vi undgår, at eleverne havner i konflikter. Ligesom vi er opmærksomme på at tage hånd om både elever og medarbejdere, som har været involveret i uhensigtsmæssige episoder.

Vi arbejder på at styrke elevernes alsidige udvikling. 

At udvikle eleverne til livsduelige, selvstændige og selvhjulpne mennesker gennem omverdensforståelse og dagligdags læring er helt centralt for arbejdet i Team V.  Vi arbejder med elevernes bevidstgørelse af egne ressourcer og forskelligheder i grupperne. Vi gør det gennem struktur, visualisering, afveksling, individuel træning, opdeling i mindre grupper, indlagte pauser, ro, humor og leg. Vi arbejder med voksenstyret leg og fri leg. Legen skal skabe relationer, livsglæde og være katalysator for læring. 

Kommunikation med vores elever bygger på flere platforme, så alle elever har mulighed for at forstå og deltage i dagligdagens aktiviteter og læring. Tegn til tale, TEACCH, billedsymboler, konkreter, tydeligt kropssprog, taleprogrammer, øjenudpegning og talepædagogisk indsats er eksempler på måder, vi arbejder med elevernes forståelse.

Vores pædagogiske tilgang skaber grobund for eleverne positive udvikling.

 

Læring

I Team V arbejder vi med en bred tilgang til læring, der tager udgangspunkt i den enkelte elev og de erfaringer med succesrige metoder, som vi har oparbejdet gennem mange år. Derfor arbejder vi gennem aktiviteter, der skaber udvikling og livsmod i forhold til børnenes faglige, sociale og personlige læring. Hver enkel elevs særlige potentialer og udfordringer er i centrum, og er med til at definerer rammerne for fællesskabet.

Vi er optaget af at skabe de bedste læringsmiljøer, hvor vi tilstræber, at alle elever er trygge og trives. F.eks. prioriterer vi at tage på mange ture for, at eleverne kan lære at begå sig i det nære og fjerne miljø. Vi skaber også aktiviteter, hvor elevernes sanser sættes i spil, så de lærer gennem mange kanaler. Gennem forskellig indretning kan vi gennem dagen tilgodese den enkelte elevs behov bedst muligt.

Som certificeret DGI udeskole bygger vi en del af undervisningen op i de omkringliggende miljøers muligheder for at skabe læring i et mix af bevægelse og faglige aktiviteter.

Bevidsthed om egne ressourcer og handlekompetencer er, sammen med faglig læring og tolerance for andre mennesker, i centrum for vores bestræbelser på, at eleverne får mulighed for at udvikle selvtillid og føle selvværd. 

 

Faglig undervisning

I den fagfaglige undervisning tager vi udgangspunkt i fag og fagområder i henhold til Folkeskoleloven. Eleverne deles ofte i små hold eller undervises individuelt, så undervisningen bedst muligt kan tilrettelægges i det omfang, det er relevant og giver mening for den enkelte elev.

Vi sætter mål for undervisningen og aktiviteterne dels i årsplanen og dels i den enkelte elevs elevplan.

I årsplanen beskriver vi og målsætter årets forskellige aktiviteter og emner. Indholdet i årsplanen skal tydeliggøre gruppens overordnede pædagogiske og læringsmæssige mål. Årsplanen for de enkelte grupper præsenteres for forældrene i skoleårets start.

I elevplanen beskrives de individuelle mål for skoleåret både i forhold til personlig-, social- og motorisk udvikling, såvel som for dansk og matematik, hvor vi tager udgangspunkt i særlige mål for elever på specialskoler. 

For at motivere eleverne tager indhold og aktiviteter i både årsplanen og den individuelle plan delvist udgangspunkt i elevernes interesser.

Evaluering sker løbende og på forskellig vis.

Vi evaluerer eleverne på skole/hjemsamtalerne via samtale om elevplanerne, på teammøder, via test, samt daglige evalueringer i forskellige situationer. Hvis eleverne kan, evaluerer vi sammen med dem.

Vi giver hinanden sparring på teammøderne og gennem feedback i dagligdagen. Vi har også mulighed for at få supervision af forskellige fagpersoner.

Undervisningsmateriale henter vi forskellige steder gennem dels internetbaserede læringsportaler, fysiske bøger og kopieret materiale, konkreter samt selvfremstillede materialer. På den måde kan vi tilgodese den enkelte elevs behov i forhold til nærmeste udviklingszone.

 

Trivsel

God trivsel er afgørende for at kunne lære og for at kunne udvikle sig som menneske.

Vi arbejder på, at alle elever skal være glade for at komme i skole

For at styrke elevernes trivsel arbejder medarbejderne målrettet med at:

  • Eleverne møder en dagligdag som er kendt, tryg, struktureret og udviklende, hvor de voksne påtager sig ansvaret for, at krav og forventninger så vidt muligt afstemmes med den enkelte elevs dagsform. 

  • Skabe muligheder for, at eleverne kan indgå i fællesskaber, hvor der opbygges gode relationer, spændende læring og livsglæde. 

  • Eleverne gennem mange daglige situationer så vidt muligt lærer at tage ansvar for at deltage meningsfuldt i fællesskaber og invitere andre