Tibberupskolen er udskolingsskole for alle skoleelever i Espergærde og Tikøb.
Værdisæt: Vi er en del af Espergærde Skole og derfor en del af
Mottoet: Læring med Karakter
Værdierne: Mangfoldig faglighed & kreativitet/innovation og fællesskab med anerkendende relationer.
Vision: Espergærde Skole er Nordsjællands faglige fyrtårn og områdets foretrukne skole.
Faglighed for alle
De faglige resultater er blandt de bedste. Vi gør os umage hver dag til gavn for eleverne på Espergærde Skole
Det overordnede mål:
At eleverne lærer at lære
At eleverne fortsat er uddannelsessultne, når de forlader Espergærde Skole i 9. klasse.
Hvordan understøtter vi det?
Høj grad af elevmotivation
Sammenhængende og meningsfuld skoledag med plads til fordybelse
Fokus på personlig dannelse og integritet
Fælles oplevelser
Nøgletal:
Elevantal: Ca. 600 elever
Antal medarbejdere inkl. administration og ledelse - ca. 50
2 UU vejledere
1 familierådgiver
2 læsevejledere
1 matematikvejleder
1 engelskvejleder
Kommunikation mellem skole og hjem:
Ugeplaner udsendes hver uge, mens Meebook rummer årsplaner og konkrete læringsforløb.
Forældremøder afholdes en gang om året i august/september måned.
Skolehjemsamtale foregår ud fra konceptet; Eleven i centrum, hvor eleven sammen med sin klasselærer forbereder skolehjemsamtalen ud fra en bestemt skabelon. Der tilbydes desuden samtaler med nogle af de øvrige faglærere.
Særskilt forældremøde for kommende 7. klasseelever afholdes i foråret som led i forberedelserne til overgangen fra grundskole til udskolingsskole.
Organisering:
Huse: Elever og lærere er opdelt i såkaldte “Huse” med henblik på at skabe nærhed og sammenhæng for elever og lærere på en stor skole.
Elevinddragelse:
Tibberupskolen har et samarbejde med DEO, Danske skoleelever, om inddragelse af elever i undervisningen.
Vi arbejder målrettet og ud fra en fælles tilgang til evaluering af den årlige elev-trivselsmåling.
Elevrådet sammensættes af elever fra 7-9 årgang. En læreransvarlig og en leder deltager i elevrådsmøderne.
Trivselstime til at understøtte klassefællesskabet.
Elevproduktioner synliggøres på skolen.
Kompetencefag til understøttelse af skolens liv, elevernes faglighed og kreativitet
Talent:
På Tibberupskolen har vi et sciencehold, hvor der undervises i to lektioner om ugen. Eleverne arbejder på højniveau med biologi og fysik/kemi og sprog.
Det praktiske:
Lektionsoversigt
1. lektion: kl. 8.00-8.45
2. lektion: kl. 8.45-9.30
Pause: kl. 9.30-9.50
4. lektion: kl. 9.50-10.35
5. lektion: kl. 10.35-11.20
Pause: kl. 11.20-12.10
7. lektion: kl. 12.10-12.55
8. lektion: kl. 12.55-13.40
Pause: kl. 13.40-13.50
10. lektion: kl. 13.50-14.35
11. lektion: kl. 14.35-15.20
Klokken: Klokken ringer ikke i forbindelse med pauseskift.
Eleverne må forlade skolen i pauserne.
IT-support: Der er IT-support på Tibberupskolen en gang om ugen på PLC
Kantine: Skolens kantine stiller lækker og sund mad til rådighed. Der kan købes direkte i kantinen eller via hjemmesiden, http://www.skolekantine.dk/
Slik og sodavand: Slik og sodavand er tilladt på skolen, men vi henstiller til mådehold og taler løbende med eleverne om sund kost.
Energidrikke: Det er ikke tilladt at drikke energidrikke i skoletiden.
Rygning/snus: Det er ulovligt at ryge eller tage snus/tyggetobak i skoletiden både på og uden for skolens matrikel. Der vil blive taget kontakt til hjemmet ved brud på denne regel. Afvænningskursus kan iværksættes.
Mobiltelefoner: Elevernes telefoner samles i “mobilkassette” ved opstart af hver lektion/lærerskift og udleveres igen i pauserne eller hvis telefonerne skal bruges i undervisningssammenhæng.
Elevfravær: Lærerne registrerer fravær ved hver lektion/lærerskift. Der sendes sms til forældrene ved ikke aftalt fravær eller hvis eleven kommer for sent.
Ved fravær af elev: Forældre giver klasselærer besked via Aula. Ved fri 4 dage eller mere udfyldes blanket (findes på Aula) og sendes til kontoret.
Hjemsendelse ved sygdom: Hvis en elev bliver syg i løbet af dagen og skal sendes hjem, er det vigtigt, at eleven kontakter sin lærer. Læreren kan, efter at have set en sms fra en forælder, sende en syg elev direkte hjem, uden om kontoret.
Lektiecafé: Lektiecafe – frivillig – hver tirsdag på PLC fra kl. 14.35.
Alternative dage og arrangementer for hele skolen:
Motionsdagen fredag uge 41
Skolefest
Brunkageturnering
Idrætsdag
Holddannelse: Der er parallellagte timer i dansk og matematik, som bruges til holddannelse
Bevægelse: Vi arbejder ud fra, at:
Bevægelse før, under og efter skole fremmer elevers præstation i skolen
Bevægelse er gavnlig for hjernens funktion, samt for kognitive funktioner hos eleverne
Vi ønsker overordnet, at:
Sikre at eleverne bevæger sig mindst 45 min dagligt
Integrere bevægelse i undervisningen såvel som i hele skolens dagligdag
Skabe en målrettet indsats ved at arbejde med de fysiske, psykiske, kognitive og sociale områder i forhold til bevægelsesaktiviteterne
Vi opfylder det på elevniveau ved, at:
Bruge mindst 5 min af hver lektion på bevægelse
Fokusere på aktiv transport til ud-af-huset arrangementer
Have “åben hal”, hvor eleverne i pausen tilbydes div. aktiviteter i Espergærdehallen
Have “bevægelse-på-tværs”, hvor eleverne på tværs af klassetrin skal deltage i div. aktiviteter
Vi opfylder det på forældreniveau ved:
At synliggøre idrætsfagets vigtighed på forældremøder og generelt
At gøre det klart at bevægelse er en del af skolens kultur i den daglige undervisning
At tydeliggøre vigtigheden af aktiv transport
Overgangen til 7. klasse: Principper for overgangen:
Eleverne deles på tværs af de fire matrikler
Klassedannelsen varetages af udskolingsskolen (overleveringssamtaler fra grundskolen)
Klasselister offentliggøres i juni
Eleverne starter på udskolingsskolen et par dage før vi går på sommerferie
Klassedannelse – mål at skabe homogene klasser i forhold til:
Antal
Køn
Faglig balance
Gruppedynamik
Samarbejde med Espergærde gymnasium:
Vi tilstræber et samarbejde med Espergærde gymnasium indenfor de naturvidenskabelige fag, såvel som de humanistiske.
Vores 8. og 9. klasser har desuden deltaget i MUN, et tværfagligt samarbejde med gymnasieelever fra alle verdens lande. Her diskuteres politik og FN i en uge.
Espergærde Gymnasium fortæller her om det: ”40 folkeskoleelever blev introduceret til MUN af vores elever, og der var mange regler og strategier, man skal beherske for at kunne operere i FN. Det meste foregik på engelsk som ved det rigtige MUN, men der var dog mulighed for opklarende spørgsmål på dansk.”
Fysiske rammer:
Tibberupskolen breder sig over et stort areal. Skolen, der er opført i gule mursten, blev indviet den 1. april 1970. Skolen er en handicapvenlig skole, især rettet mod kørestolsbrugere, og har blandt andet lifte og slidsker til de forskellige niveauer. Skolen har mange klasseværelser af forskellige størrelser, hvilket kan give lidt udfordringer, når eleverne skal placeres i klasser. Der er et stort åbent fællesrum, aulaen, lige når man træder ind. Her sidder elever fx på høje café-stole og arbejder i grupper. I hus 1 er der en café med et lille køkken, og i hvert af husene har man et fællesrum til faglig fordybelse, gruppearbejde eller lignende.
Tibberupskolen har tre skolegårde og en forsænket gård med udgang fra kantinen. De er alle renoveret i 2010 af anlægsgartneriet og havearkitekterne Danas Have. Vores store kunststofgræsbane ved hus 1 bliver flittigt bliver brugt til fodbold. Der er en mindre kunststofgræsbane ved hus 2 og 3.