Grydemoseskolen

Plads til at folde sig ud

Grydemoseskolen er den nyeste af de 4 skoler under Espergærde Skole, opført i 1980 af tegnestuen Hornbæk. Det er en stor skole, der forgrener sig ud i mange områder og gange med store fællesrum uden for klasseværelserne, hvor der er højt til loftet – i helt bogstavelig forstand. I fællesrummene kan man løse opgaver sammen med en større gruppe – eller komme tættere på eleverne fra de andre klasser i frikvartererne.

Team V finder du også på Grydemoseskolen. Team V er et specialafsnit for elever med generelle og specifikke indlæringsvanskeligheder – psykisk og fysisk handicappede børn og unge. Her går ca. 70 børn og unge i alderen fra 6-16 år. Læs mere om Team V.

På Grydemoseskolen går elever fra 0. til 6. klasse. I alt går der 430 elever på Grydemoseskolen.

SFO’en hedder Wokken.

Faglokaler der taler til hjertet, hænderne og hovedet

Håndværk og Design er en bygning for sig, hvor eleverne blandt andet kan arbejde med træ i sløjdlokalet, mens de kan holde lidt øje med, hvad de har gang i inde i rummet med alle symaskinerne. Der er nemlig et glasvindue mellem de to faglokaler. Her er nye faciliteter, fx mindre høvlebænke, så flere elever kan arbejde på samme tid – og arbejde bedre sammen.

Lego Education er et andet eksempel på et miljø, der taler til flere sanser på én gang: Eleverne skal regne, sætte byggeklodser rigtigt sammen og udvikle fremtidsscenarier, fx robotter. Få noget skabt, der kan noget – ud fra en arbejdstegning.

Eleverne fra hele skolen inklusive Team V møder også hinanden ude på gangene i hverdagen. Børnene lærer, at der er plads til alle – og at mennesker er forskellige.