Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejde

Skole/hjemsamarbejde

En stor forudsætning for, at arbejdet med eleverne i Team V lykkes er et respektfuldt, anerkendende og tæt skole/hjemsamarbejde. Det vægter vi højt. 

Vi er tit i dialog med forældrene gennem kontaktbog, MD, Aula, telefon, Meebook og sms, hvor vi og forældrene orienterer hinanden om forhold og oplevelser, som har betydning for eleverne.

Alle forældre kan logge ind på Aula, og her vil man kunne orientere sig om, hvad der sker i gruppen af stort og småt. Nogle grupper kommunikerer også via Facebook flere gange om ugen. Her lægges løbende billeder op fra elevernes skoledag, i lukkede grupper.

Det er også altid muligt at kontakte hinanden telefonisk, hvis der er ting, som det er lettere at tale sammen om. Forældre kan altid bede om at blive ringet op af en lærer eller pædagog i løbet af dagen.

I begyndelsen af skoleåret holder vi fælles forældremøder i de enkelte grupper. Indholdet på disse møder kan f.eks. være gennemgang af årsplaner og arrangementer, snak om gruppen generelt, samt aftaler om f.eks. klassekasse, fødselsdage eller regler af forskellig slags.

I såvel efterår som forår holder vi skole/hjemsamtaler, hvor elevens trivsel og udvikling samt målsætning er på dagsordenen på baggrund af den skriftlige elevplan.

Hen over året afholder vi forskellige arrangementer, hvor forældrene inviteres til at se, hvad eleverne har arbejdet med f.eks. til jul, emneuge og kunst uge.

Vi opfordrer forældrene til at aflevere eleven ved lågen om morgenen, hvis de selv bringer eleven i skole. På den måde skaber vi ro til at undervisningen kan komme godt i gange fra morgenstunden. Samtidig træner eleverne selv at gå ind til gruppen og blive selvhjulpen.

Om eftermiddagen er forældre velkomne til at hente eleven i garderoben ved elevens gruppe.

Endelig er forældrene altid velkomne til at kontakte ledelsen, hvis der noget I ønsker at drøfte med os.

Vi lægger op til at Team V har en repræsentant i Espergærde Skoles bestyrelse.

 

Tværfagligt samarbejde

Fysio- og ergoterapeuter, psykolog, logopæder og andre

Terapien i Team V består af fysioterapeuter og ergoterapeut. Terapeuterne tilbyder primært vedligeholdende træning, men varetager også udviklende undervisningsrelateret træning, rådgivning og vejledning samt genoptræning. I tæt samarbejde med lærere, pædagoger og forældre tilbydes barnet terapeutisk undersøgelse og observation og ved behov et planlagt forløb og/eller rådgivning. Terapeuterne rådgiver om og indkøber nødvendige hjælpemidler til brug i skolen. De deltager i tværfaglige statusmøder, der er to gange om året, og arbejder i tæt samarbejde med personalet på skolen og forældrene. Terapeuterne deltager gerne ved kontrol på hospitalet, hvis der er behov for dette. Derover har terapeuterne løbende kontakt med kommunens sagsbehandlere, visitatorer og hospitaler. 

Fysioterapeut

Fysioterapeuterne vurder fagligt, om barnet kan tilbydes fysioterapi. Der tilbydes individuelle træningsforløb, samt holdtræning eller supervision i klasserne, sammen med personalet. Fysioterapeuten vurderer hver enkelt henvisning i forhold til, hvilken indsats, der kan tilbydes.

Terapeuterne tilbyder rådgivning og vejledning på det motoriske område til forældre og andre fagpersoner omkring barnet, så alle understøtter de ressourcer barnet har. De har tæt samarbejde med lægerne på de forskellige hospitaler i Hovedstadsområdet, samt visitatorer og sagsbehandlere. 

Fysioterapeuterne arbejder efter serviceloven §86 og §44, samt udfører genoptræningsplaner efter sundhedsloven §140. 

Ergoterapeut

I Team V tilbydes ergoterapi som individuelle forløb, holdtræning eller klasseundervisning. 

Formålet er at hjælpe børnene til at være selvhjulpne og selvstændige i deres hverdag, og at muliggøre deres daglige aktiviteter. I ergoterapien er et vigtigt fokuspunkt sanseintegration og forståelse for, hvordan hvert enkelt barns sansesystem fungerer, så en evt. intervention kan planlægges ud fra dette. 

I samarbejde med ergoterapeuten undersøges og trænes finmotorik, mundmotorik, sansemotorik, sanseintegration, ADL (almindelig daglig livsførelse) og aktivitetsdeltagelse.

 

Logopæd

 

I Team V arbejder logopæderne med at udvikle den enkelte elevs kommunikation. Der er fokus på både samspil, sprogforståelse og sprogproduktion, herunder ordforråd og udtale.

Når eleven starter i Team V foretages en sproglig udredning for at vurdere behovet for taleundervisning. Undervisningen tilrettelægges ud fra den enkelte elevs behov. Der arbejdes især på at støtte elevens måde at udtrykke sig på og indgå i samspil og kommunikation med andre, da dette er afgørende for videre sprogudvikling. For at støtte elevens sprogudvikling og kommunikation bruger vi totalkommunikation. Undervisningen foregår både individuelt, i grupper og ude i klasserne. Dertil tilbyder logopæderne rådgivning og vejledning til både klassens personale og forældre. Det gøres for at sikre en fælles indsats, så elevens sprog udvikles både i klassen og hjemmet.

En del af skolens elever anvender alternativ og supplerende kommunikation (ASK). Logopæderne samarbejder også her med forældre og skolens øvrige personale mht. udvikling og anvendelse af visuelle symboler, Tegn til Tale, talecomputere og kommunikationsbøger.

Logopædernes centrale rolle er at være stifindere i den enkelte elevs kommunikation. I denne proces er input fra hele netværket omkring barnet essentielt. Der foretages løbende evaluerende sproglige undersøgelser gennem elevens skolegang.

Der er i øjeblikket tilknyttet tre logopæder til Team V. Logopæderne i Team V er alle ansat på Kommunikationscentret i Hillerød, hvor de løbende har mulighed for sparring og faglig opdatering.

 

Psykolog

 

Psykologen i Team V laver observation af elever og grupper, superviserer medarbejdere, tester elever og afholder samtaler med elever, søskende og forældre.

 

Faglige samarbejdsflader

Børne/ungerådgivningen, familieafdelingerne og UU-vejlederne er vores tætte samarbejdspartnere. Medarbejdere fra de tre afdelinger deltager ofte i møder med Team V og forældrene omkring eleverne. Sådan sikrer vi de bedste vilkår både, mens eleverne går i skole i Team V og bagefter i STU-forløbene.

Team V og Grydemoseskolens alm. afdeling har hen over året også nogle fælles arrangementer f.eks. jule- og sommerferieafslutning, fastelavn, Gurredam arrangementet, motionsdagen og projekter i det omfang, det er muligt og giver mening for Team V eleverne.

Hvert år ved skolestart, er en medarbejder fra Team V på besøg i de nye børnehaveklasser i almenskolen og fortæller lidt om Team V, og hvordan det er at gå i skole i Team V.

 

Vi samarbejder også med Louisiana, Skovbasen, Nyruphus og Snozelhuset i forbindelse med undervisning af vores elever