Mobilpolitikker

Princip og beskrivelse af god praksis med mobiltelefon, ipads, smarture og
skærme/pc på Espergærde Skole og SFO/EFC

Med dette princip og beskrivelse ønsker vi, at skabe en fælles ramme for Espergærde Skoles tilgang til mobiltelefoner, skærme m.m. Espergærde Skole ønsker at fremme bevægelse, leg og andre sociale aktiviteter i undervisningen, i fritiden og i elevpauserne. Internettet og sociale medier er i dag et sted, hvor børn og unge finder og udvikler relationer. Mobiltelefoner, ipads og pc’ere udgør således en vigtig del af børns hverdag og udgør også vigtige redskaber i undervisningen. Forskning og erfaringer viser os at mobiltelefoner kan være forstyrrende i timerne og at mobilfri/mobilbevidst skole kan have en øget effekt på elevernes faglighed og trivsel. Espergærde Skole ser skolens dannelsesopgave i forhold til de digitale medier, som lige så vigtig som den traditionelle dannelsesopgave og inkluderer derfor undervisning og forløb om dette tilpasset i skoleforløbet og i SFO / Klub.

Espergærde Skole er mobilfri skole, SFO & Klub fra 0.-9. klasse.

Det indebærer, at mobiler og smarture afleveres ved skoledagens start og udleveres ved
afslutning. Mobiler kan anvendes når de skal bruges i undervisningen. Mobiler og smarture er heller ikke
tilladt i SFO & Klubtid, man kan opbevares ved behov.

Espergærde Skole forventer at forældrene som en naturlig del af forældrerollen taler med børnene om de udfordringer og dilemmaer internet, mobiltelefon m.m. også giver.
Espergærde Skole forventer at forældre respekterer skolens mobilpolitik og kontakter skolen via de mulige kanaler, skolens kontor, Aula mail. Eleverne på Espergærde skole har egen pc / Chrome Book, som anvendes i undervisningen. Som en naturlig konsekvens af skolens politik balanceres brug af pc så der er en naturlig
balance og variation mellem analoge og digitale undervisningstilrettelæggelse og fritidstilbud.

Som udgangspunkt er skærme lukkede under undervisning indtil lærerens instruktion tillader brug, og
der etableres firewall til at forhindre brug af sociale medier og online-spil i undervisningen.
Espergærde Skole understøtter formålet ved at:

# Skabe alternativer til det digitale i pauserne
# Støtte op om at alle klasser bruger tid på digital dannelse og styrke sociale fællesskaber
# Udvikle og facilitere attraktive fritidstilbud

Der tages hensyn til børn med særlige behov, hvor IT/mobil er et hjælperedskab. Skolens Ipads bruges i undervisningen. Team V anvender Ipads efter personalets instruktion og vejledning. Læring med Karakter!

SFO er mobil - og smarturefri tid.
EFC – klubberne: klubtilbud er mobil - og smarturefri tid.

Helt generelt opfordrer Espergærde Skole til at børn i indskolingen ikke medbringer egen telefon/smarture i skole. Hjemmets egen forsikring dækker i tilfælde af bortkommet device eller lign. Skolen har intet erstatningsansvar.

Skolens mobil og skærm- politik baserer sig på anbefalinger fra Børne og
Undervisningsministeriet:

pdf
pdf

Ledelse, lærere og pædagoger kan fastsætte særlige regler for brug af telefon, kamera o.a. i konkrete situationer, fx aktiviteter hvor mobiltelefonen indgår i projekt/undervisning m.v.

Gode råd og link til mere nyttig information:

devoksne.aspx

Vedtaget i Skolebestyrelsen Espergærde Skole 13.marts 2024