Pædagogisk grundlag

Vores pædagogiske grundlag bygger på:

• Den enkelte elevs udvikling, læring og trivsel, hvor tilbuddets samlede aktiviteter skaber værdi for eleven resten af livet
  • Fællesskabets muligheder for at skabe stærke relationer, læring og livsglæde for eleverne som grobund for meningsfuld samhørighed, respekt og anerkendelse

Vores pædagogiske udgangspunkt er anerkendelse og respekt for den enkelte elev.

Vi tager afsæt i det, som fungerer for eleven, og arbejder ud fra konfliktnedtrappende strategier med Low Arousal, hvor krav og forventninger hele tiden afstemmes med den enkelte elevs formåen. Det er afgørende for elevernes læringsmuligheder og trivsel. Vi stiller krav og har forventninger i forhold til det eleven kan og involverer den enkelte elev i det, som eleven skal lære. Vi taler med eleverne, så deres læring bliver aktiv i deres hverdag. Det er medarbejderne ansvar at undersøge, hvad der ligger bag uhensigtsmæssig og problemskabende adfærd og skabe en relationel ramme, hvor eleverne kan lære og udvikle sig.

Børn gør det rigtige, hvis de kan (Ross Greene)

Mennesker gør det, der giver mest mening i situationen (Bo Hjelskov Elvén)

Alle gør, hvad de kan for at bevare selvkontrollen (Bo Hjelskov Elvén)

Vores pædagogiske tilgang betyder, at vi har forholdsvis få konflikter med eleverne. Vi er opmærksomme på, hvordan vi undgår, at eleverne havner i konflikter. Ligesom vi er opmærksomme på at tage hånd om både elever og medarbejdere, som har været involveret i uhensigtsmæssige episoder

Vi arbejder på at styrke elevernes alsidige udvikling.

At udvikle eleverne til livsduelige, selvstændige og selvhjulpne mennesker gennem omverdensforståelse og dagligdags læring er helt centralt for arbejdet i Team V.  Vi arbejder med elevernes bevidstgørelse af egne ressourcer og forskelligheder i grupperne. Vi gør det gennem struktur, afveksling, individuel træning, opdeling i mindre grupper, indlagte pauser, ro, humor og leg. Vi arbejder med voksenstyret leg og fri leg. Legen skal skabe relationer, livsglæde og være katalysator for læring.

Kommunikation med vores elever bygger på flere platforme, så alle elever har mulighed for at forstå og deltage i dagligdagens aktiviteter og læring. Tegn til tale, billedsymboler, konkreter, tydeligt kropssprog, taleprogrammer, øjenudpegning og talepædagogisk indsats er eksempler på måder, vi arbejder med elevernes forståelse.

Vores pædagogiske tilgang skaber grobund for eleverne positive udvikling.